DEMO BIP.E.PL

Testowa KPRM

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw, która wdrożyła do prawa polskiego przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylającej dyrektywę 2007/64/WE, istnieje pilna potrzeba wydania rozporządzenia wykonawczego w zakresie wpłat dokonywanych przez podmioty działające jako tzw. małe instytucje płatnicze (MIP) na pokrycie kosztów nadzoru. Mała instytucja płatnicza to dostawca świadczący usługi płatnicze w ograniczonym zakresie i przy zmniejszonych wymogach regulacyjnych w stosunku do krajowych instytucji płatniczych. Podmiot posiadający status MIP może wykonywać swoje obowiązki za pośrednictwem agenta albo powierzyć innemu przedsiębiorcy wykonywanie określonych czynności operacyjnych, związanych ze świadczeniem usług płatniczych. Wielkość obrotu realizowanego przez MIP nie może przekroczyć 1,5 mln euro miesięcznie. Nadzór nad działalnością MIP sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego. Z założeń wynika, że MIP może być atrakcyjną formą prowadzenia działalności przez podmioty dopiero rozpoczynające działalność na polskim rynku usług płatniczych, w szczególności dla rozwijającego się sektora nowoczesnych technologii finansowych (FinTech).


Tytuł projektu
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad małymi instytucjami płatniczymi.
Numer projektu
259.
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw, która wdrożyła do prawa polskiego przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylającej dyrektywę 2007/64/WE, istnieje pilna potrzeba wydania rozporządzenia wykonawczego w zakresie wpłat dokonywanych przez podmioty działające jako tzw. małe instytucje płatnicze (MIP) na pokrycie kosztów nadzoru. Mała instytucja płatnicza to dostawca świadczący usługi płatnicze w ograniczonym zakresie i przy zmniejszonych wymogach regulacyjnych w stosunku do krajowych instytucji płatniczych. Podmiot posiadający status MIP może wykonywać swoje obowiązki za pośrednictwem agenta albo powierzyć innemu przedsiębiorcy wykonywanie określonych czynności operacyjnych, związanych ze świadczeniem usług płatniczych. Wielkość obrotu realizowanego przez MIP nie może przekroczyć 1,5 mln euro miesięcznie. Nadzór nad działalnością MIP sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego. Z założeń wynika, że MIP może być atrakcyjną formą prowadzenia działalności przez podmioty dopiero rozpoczynające działalność na polskim rynku usług płatniczych, w szczególności dla rozwijającego się sektora nowoczesnych technologii finansowych (FinTech).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 117u ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o usługach płatniczych. Zgodnie z jego treścią, Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat, o których mowa w art. 117u ust.1, ww. ustawy , tj. wpłat wnoszonych przez MIP na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością podmiotów działających jako małe instytucje płatnicze oraz sposób i terminy rozliczenia należności z tytułu przedmiotowych wpłat. Celem projektu jest określenie sposobu obliczania wpłat na koszty nadzoru dla MIP na rzecz Komisji Nadzoru Finansowego. Art. 117 u ust. 1 UUP wyznacza stawkę na poziomie dozwolonego maksimum, tj. w wysokości 0,025%, przy czym – stosownie do przepisów ustawy upoważniającej – wysokość należnych wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad małymi instytucjami płatniczymi, wyliczana będzie od wartości obrotów związanych ze świadczeniem przedmiotowych usług. Sposób wyliczenia wpłaty został oparty na zawartym w projekcie rozporządzenia algorytmie służącym do obliczenia należności od danego podmiotu. Obliczenie należnej wpłaty będzie następowało na podstawie danych pochodzących ze zbadanych i zatwierdzonych sprawozdań finansowych. Projekt rozporządzenia opiera się na obowiązku samoobliczenia należności oraz złożenia organowi nadzoru deklaracji, w której podmiot zobowiązany wykazuje wysokość należności. Zaproponowane rozwiązania są możliwie proste i przejrzyste, w szczególności prowadzą do zmniejszenia poziomu obciążeń administracyjnych podmiotów zobowiązanych.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu
Teresa Czerwińska Minister Finansów
Planowany termin wydania rozporządzenia / data wydania
I kwartał 2019 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny)
-
Link do RCL
Status realizacji
Powiązanie z testem

Metadane

Data publikacji : 26.03.2019
Podmiot udostępniający informację:
JSK Internet Sp z o.o.
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Automatyczny import
Osoba udostępniająca informację:
do góry