W związku ze zmianami organizacyjnymi w Urzędzie Nadzoru Finansowego i Komisji Nadzoru Finansowego wprowadzonymi ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem nadzoru nad rynkiem finansowym oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. 2243), istnieje potrzeba wydania nowego aktu wykonawczego w zakresie wpłat dokonywanych przez podmioty zajmujące się działalnością ubezpieczeniową, działalnością reasekuracyjną oraz działalnością w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego na pokrycie kosztów nadzoru.
Tytuł projektu
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, reasekuracyjną oraz w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego
Numer projektu
243.
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie
W związku ze zmianami organizacyjnymi w Urzędzie Nadzoru Finansowego i Komisji Nadzoru Finansowego wprowadzonymi ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem nadzoru nad rynkiem finansowym oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. 2243), istnieje potrzeba wydania nowego aktu wykonawczego w zakresie wpłat dokonywanych przez podmioty zajmujące się działalnością ubezpieczeniową, działalnością reasekuracyjną oraz działalnością w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego na pokrycie kosztów nadzoru.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 477, z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią, Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, tj. wpłat wnoszonych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, reasekuracyjną oraz w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego, a także sposób pokrywania z tych wpłat kosztów nadzoru ubezpieczeniowego oraz kosztów nadzoru, o których mowa w art. 14 ust. 1a ww. ustawy. W porównaniu z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów, zmieniony zostanie sposób wyliczania opłaty (m.in. likwidacja współczynnika korygującego) oraz termin wnoszenia należnej opłaty przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji (z 31 października na 15 marca). Przedmiotowe zmiany wynikają z konieczności zapewnienia finansowania Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego jako państwowej osoby prawnej od początku każdego roku kalendarzowego. Rozporządzenie powinno wejść w życie do dnia 31 stycznia 2019 r. Zgodnie z propozycją zapisów rozporządzenia, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego do dnia 31 stycznia każdego roku kalendarzowego ustala m.in. wysokość kosztów nadzoru do pokrycia w danym roku kalendarzowym.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu
Piotr Nowak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Planowany termin wydania rozporządzenia / data wydania
I kwartał 2019 r. Rozporządzenie PRM z dnia 12.02.2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 334)
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny)
-
Link do RCL
Status realizacji
Powiązanie z testem