Potrzeba nowelizacji rozporządzenia wynika ze zmian ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw m.in. w zakresie rozszerzenia kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pozostałe zmiany, które zostaną wprowadzone w projekcie nowelizacji wynikają z potrzeby doprecyzowania przepisów obowiązującego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie właściwości miejscowej i rzeczowej delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z wątpliwościami co do zakresu właściwości delegatur UOKiK, które powstały w trakcie stosowania tych przepisów.
Tytuł projektu
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie właściwości miejscowej i rzeczowej delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Numer projektu
3.
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie
Potrzeba nowelizacji rozporządzenia wynika ze zmian ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw m.in. w zakresie rozszerzenia kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pozostałe zmiany, które zostaną wprowadzone w projekcie nowelizacji wynikają z potrzeby doprecyzowania przepisów obowiązującego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie właściwości miejscowej i rzeczowej delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z wątpliwościami co do zakresu właściwości delegatur UOKiK, które powstały w trakcie stosowania tych przepisów.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie
Art. 49a i rozdział 3a ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, wprowadzone nowelą z dnia 5 sierpnia 2015 r., zawierają m.in. nowy: - rodzaj postępowań prowadzonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tj. postępowanie w sprawie o uznanie postanowień wzorca za niedozwolone, - instrument w postaci występowania do przedsiębiorców w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów bez wszczynania postępowania. W związku z tym konieczne jest uregulowanie kwestii związanych z właściwością miejscową i rzeczową delegatur UOKiK w tego rodzaju postępowaniach i uzupełnienie katalogu zadań delegatur UOKiK. Ze względu na pojawiające się wątpliwości co do zakresu właściwości delegatur, przepisy rozporządzenia będą doprecyzowane, w szczególności w zakresie rozgraniczenia właściwości miejscowej delegatur UOKiK oraz centrali z siedzibą w Warszawie na gruncie postępowań antymonopolowych i w sprawach naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu
Adam Jasser Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Planowany termin wydania rozporządzenia / data wydania
I kwartał 2016 r. Rozporządzenie PRM z dnia 29.03.2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 475)
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny)
-
Link do RCL
Status realizacji
Powiązanie z testem