Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie egzaminu dla kandydatów na członków organów nadzorczych stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 21 ust. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Na tej podstawie PRM określa wysokość opłaty egzaminacyjnej, tryb i warunki dokonywania zwrotu wniesionej opłaty, regulamin przeprowadzania egzaminów oraz sposób ustalania i wysokość wynagrodzeń członków komisji egzaminacyjnej, uwzględniając zakres obowiązków poszczególnych członków. Prezes Rady Ministrów wyznacza komisje egzaminacyjne do przeprowadzenia egzaminu dla kandydatów na członków organów nadzorczych, wskazując przewodniczącego i sekretarza komisji. Od 1 stycznia 2017 r. w Kancelarii Prezesa przeprowadzone zostały 34 egzaminy. Analiza przebiegu dotychczas przeprowadzonych egzaminów wskazuje, że dla dodatkowego usprawnienia realizacji tego zadania właściwa jest zmiana zakresu zadań powierzonych sekretarzowi komisji. W obecnym stanie prawnym do zadań sekretarza komisji należy zarówno realizacja merytorycznych zadań właściwych egzaminatorom, jak i obsługa organizacyjna komisji podczas egzaminu oraz przygotowanie dokumentacji egzaminu, w szczególności protokołu.
Projektów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie z dnia 22 lutego 2017 r. w sprawie egzaminu dla kandydatów na członków organów nadzorczych.
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie egzaminu dla kandydatów na członków organów nadzorczych stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 21 ust. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Na tej podstawie PRM określa wysokość opłaty egzaminacyjnej, tryb i warunki dokonywania zwrotu wniesionej opłaty, regulamin przeprowadzania egzaminów oraz sposób ustalania i wysokość wynagrodzeń członków komisji egzaminacyjnej, uwzględniając zakres obowiązków poszczególnych członków. Prezes Rady Ministrów wyznacza komisje egzaminacyjne do przeprowadzenia egzaminu dla kandydatów na członków organów nadzorczych, wskazując przewodniczącego i sekretarza komisji. Od 1 stycznia 2017 r. w Kancelarii Prezesa przeprowadzone zostały 34 egzaminy. Analiza przebiegu dotychczas przeprowadzonych egzaminów wskazuje, że dla dodatkowego usprawnienia realizacji tego zadania właściwa jest zmiana zakresu zadań powierzonych sekretarzowi komisji. W obecnym stanie prawnym do zadań sekretarza komisji należy zarówno realizacja merytorycznych zadań właściwych egzaminatorom, jak i obsługa organizacyjna komisji podczas egzaminu oraz przygotowanie dokumentacji egzaminu, w szczególności protokołu.
Projektowana zmiana rozporządzenia zakłada, że sekretarz komisji nie będzie pełnił równocześnie funkcji egzaminatora. Pozostając członkiem komisji egzaminacyjnej wyznaczanej przez Prezesa Rady Ministrów, będzie realizował zadania określone Regulaminem przeprowadzania egzaminu, w szczególności w zakresie identyfikacji uczestników egzaminu i sporządzenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia przeprowadzenia egzaminu oraz jego wyniku. Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 21 ust. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej powinna uwzględniać zakres obowiązków poszczególnych członków. W konsekwencji projektowanej zmiany zakresu zadań sekretarza komisji właściwym jest wprowadzenie zmiany w strukturze wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej.