DEMO BIP.E.PL

Testowa KPRM

Konieczność nowelizacji rozporządzenia z dnia 26 lipca 2001 r. w tej sprawie wynika z ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która w miejsce postępowania mediacyjnego wprowadza pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich. Zmiana ta wymaga dostosowania struktury wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej i delegatur oraz wprowadzenia komórek organizacyjnych dedykowanych realizacji zadań z tego zakresu.


Tytuł projektu

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad organizacji wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej.

Numer projektu
UD6
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie

Konieczność nowelizacji rozporządzenia z dnia 26 lipca 2001 r. w tej sprawie wynika z ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która w miejsce postępowania mediacyjnego wprowadza pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich. Zmiana ta wymaga dostosowania struktury wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej i delegatur oraz wprowadzenia komórek organizacyjnych dedykowanych realizacji zadań z tego zakresu.

Istota rozwiązań ujętych w projekcie

Projektowana zmiana umożliwi dostosowanie struktury wojewódzkich inspektoratów IH do regionalnych i lokalnych uwarunkowań w poszczególnych województwach, przez instytucjonalne dopasowanie zależnie od liczby wniosków o przeprowadzenie postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, i sprawną ich obsługę. Kompetencje w zakresie postępowań realizowane będą alternatywnie przez wydział albo wielo- lub jednoosobowe stanowiska pracy. Możliwe będzie funkcjonowanie stanowisk ds. polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich w obrębie wydziału prawno-organizacyjnego wojewódzkiego inspektoratu IH, w przypadku niewielkiej liczby wniosków i pod warunkiem zapewnienia niezależności prowadzenia postępowań. Zabronione będzie łączenie komórek zajmujących się zagadnieniami z zakresu polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich ze strukturami właściwymi w zakresie zadań kontrolnych. Poradnictwo konsumenckie będzie realizowane w wojewódzkim inspektoracie przez: - stanowisko do spraw ochrony konsumentów tworzone na zasadzie fakultatywnej lub - inne komórki organizacyjne, w szczególności wydziały prawno-organizacyjne w zależności od ilości spraw. Wydziały ochrony konsumentów, które dotychczas realizowały ww. zadania zostaną zlikwidowane. Do zmian organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu IH zostanie dostosowana struktura delegatur wojewódzkich inspektoratów, tzn. obligatoryjnie działać będą zespoły lub zespół kontroli i fakultatywnie - stanowiska (wielo- lub jednoosobowe) do spraw pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. W związku z nowelizowanym art. 37 ustawy o Inspekcji Handlowej zostanie zmienione nazewnictwo sądów funkcjonujących przy wojewódzkich inspektorach IH z „stały polubowny sąd konsumencki” na „stały sąd polubowny”.

Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu
Dorota Karczewska Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Dariusz Łomowski Zastępca Dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Planowany termin wydania rozporządzenia / data wydania
I kwartał 2017 r. Rozporządzenie PRM z dnia 17.05.2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1002)
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny)
-
Link do RCL
Status realizacji
Powiązanie z testem

Metadane

Data publikacji : 26.03.2019
Data modyfikacji : 18.10.2023
Podmiot udostępniający informację:
JSK Internet Sp z o.o.
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Automatyczny import
Osoba udostępniająca informację:
do góry